Obiectivele auditului de resurse umane constau în sporirea eficacităţii sistemului managerial din domeniul resurselor umane. Pornind de la aceasta, sarcinile auditului personalului pot fi considerate:
Activităţile desfăşurate în timpul auditului personalului
Politica de resurse umane
- evaluarea politicii curente în domeniul resurselor umane;
- analiza concordanţei dintre politica de resurse umane şi politica organizaţională (observarea discrepanțelor dintre practicile de HR actuale și cele recomandate);
- analiza concordanţei dintre politica de resurse umane şi specificul activităţii organizaţiei etc.;
- analiza organigramei, fișelor de post și a specificațiilor postului;
Planificarea resurselor umane
- evaluarea perspectivelor de dezvoltare a organizaţiei în vederea planificării resurselor umane;
- analiza personalului existent în organizaţie după nivelul de calificare, meserii, specializări, etc., bazată pe strategia companiei;
- analiza schimbărilor potenţialului uman în organizaţie (planuri de succesiune / restructurare / angajare temporară / cumul de funcții / telemuncă;
- diagnosticarea nivelului de ocupare a personalului în organizaţie;
- evaluarea stabilităţii personalului în organizaţie (fluctuație / cauză / exit interview);
- analiza sistemului de promovare a personalului;
- analiza personalului backup.
Recrutarea, selecţia şi integrarea personalului
- evaluarea metodelor şi surselor de recrutare a personalului (un job profile realist reduce semnificativ fluctuația); proceduri de recrutare / selectare;
- analiza testelor aplicate în procesul selecţiei candidaţilor (determinarea validității testelor aplicate);
- diagnosticarea costurilor legate de recrutarea şi selecţia candidaţilor;
- evaluarea nivelului de cooperare a departamentului de resurse umane cu oficiile forţei de muncă, agenţiile specializate, instituţiile de învăţământ, etc.;
- evaluarea metodelor de integrare a personalului (induction / orientation).
Instruirea şi dezvoltarea profesională a personalului
- evaluarea obiectivelor şi metodelor de instruire profesională;
- studierea conţinutului şi duratei programelor de instruire profesională;
- evaluarea capacităţilor profesionale ale angajaţilor care au însuşit programe de instruire profesională;
- diagnosticarea eficienţei instruirii profesionale a angajaţilor;
- analiza planului de dezvoltare profesională a angajaţilor;
- evaluarea planurilor de dezvoltare a carierei profesionale (individual / instituțional);
- analiza trendurilor în contextul locului de muncă: importanța eticii / conceptul de reconversie profesională / creșterea diversității la locul de muncă / globalizarea și comunicarea / flexibilitate / securitatea la locul de muncă / impactul tehnologiei asupra vieții la locul de muncă vs acasă / climatul economic.
Recompensarea personalului
- evaluarea politicii de recompensare a personalului;
- analiza formelor de recompensare a personalului;
- evaluarea motivaţiilor angajaţilor;
- analiza nivelului şi structurii salariului în comparaţie cu alte organizaţii.
Condiţiile sociale și relațiile de muncă
- analiza securităţii muncii şi sănătăţii angajaţilor (a.transformarea unei nevoi imperative într-o politică; b. transformarea organizației din ierarhică în agile based; c. working from anywhere (programe flexibile); d. data driven HR – crearea tuturor proceselor HR în mediul online;
- analiza disciplinei muncii angajaţilor;
- evaluarea programului de muncă şi odihnă aplicat în organizaţie;
- analiza graficului de acordare a concediilor anuale de odihnă;
- diagnosticul climatului social-psihologic din organizaţie;
- evaluarea nivelului de tensiune socială în organizaţie;
- evaluarea culturii organizaţionale.